دانلود شماره 109

شماره 10۹ سه نقطه را دانلود کنید : (برای دانلود روی گزینه مورد نظر کلیک کنید)

 

صفحه 1 

صفحه2 

صفحه3

   صفحه4  

 

فهرست مطالب شماره 109

سرمقاله(اگر خواب بمانیم شاید اندلس تکرار شود)/مهدی ارجمند

بحث داغ حجاب/یاسر محبوب

هر دانشجوی انقلابی یک وبلاگ/ماندانا علی نژاد طیبی

با آثاری از: سمیه احمدی/ مهدی ارجمند/ یاسر محبوب/ماندانا علی نژاد طیبی

می خواهم بروم


آنهایی که (از ایران) رفته اند هر روز ایمیلشان را در حسرت نامه از آن هایی که مانده اند باز می کنند و از اینکه هیچ نامه ای ندارند کلافه می شوند.

آنهایی که (در ایران ) مانده اند هر روز…نه…یکروز در میان ایمیلشان را چک می کنند و از اینکه نامه ای از انهایی که رفته اند ندارند کفرشان در میاید.

آنهایی که رفته اند منتظرند آنهایی که مانده اند برایشان نامه بنویسند. فکر می کنند که حالا که ازجریان زندگی آنهایی که مانده اند خارج شده اند انها باید تصمیم بگیرند که هنوز می خواهند به دوستیشان از دور ادامه بدهند یا نه.

آنهایی که مانده اند منتظرند که انهایی که رفته اند برایشان نامه بنویسند .فکر می کنند شاید انهایی که رفته اند مدل زندگیشان را عوض کرده باشند و دیگر دوست نداشته باشند با آنهایی که مانده اند معاشرت کنند.

آنهایی که رفته اند همانطور که دارند یک غذای سر دستی درست می کنند تا تنهایی بخورند فکر می کنند آنهایی که مانده اند الان دارند دور هم قورمه سبزی با برنج زعفرانی می خورند و جمعشان جمع است و می گویند و می خندند.

آنهایی که مانده اند همان طور که دارند یک غذای سر دستی درست می کنند فکر می کنند آنهایی که رفته اند الان دارند با دوستان جدیدشان گل می گویند و گل می شنوند و از ان غذاهایی می خورند که توی کتاب های آش پزی عکسش هست.

آنهایی که رفته اند فکر می کنند آنهایی که مانده اند همه اش با هم بیرونند. کافی شاپ می روند .خرید می روند…با هم کیف دنیا را می کنند و آنها را که ان گوشه دنیا تک افتاده اند فراموش کرده اند.

آنهایی که مانده اند فکر می کنند آنهایی که رفته اند همه اش بار و دیسکو می روند و خیلی بهشان خوش می گذرد و آنها را که توی این جهنم گیر افتاده اند فراموش کرده اند.

آنهایی که رفته اند می فهمند که هیچ کدام از ان مشروب ها باب طبعشان نیست و دلشان می خواهد یک چای دم کرده حسابی بخورند.

آنهایی که مانده اند دلشان می خواهد بروند یکبار هم که شده بروند یک مغازه ای که از سر تا تهش مشروب باشد که بتوانند هر چیزی را می خواهند انتخاب کنند.

آنهایی که رفته اند همانطور که توی صف اداره پلیس برای کارت اقامتشان ایستاده اند و می بینند که پلیس با باتوم خارجی ها را هل می دهد فکر می کنند که آن جهنمی که تویش بودند حد اقل کشور خودشان بود.

آنهایی که مانده اند همانطور که گشت ارشاد با باتوم دختر ها را سوار ماشین می کنند فکر می کنند که آنهایی که رفته اند الان مثل آدم های محترم می روند به یک اداره مرتب و کارت اقامتشان را تحویل می گیرند.

آنهایی که مانده اند فکر می کنند آنهایی که رفته اند حق ندارند هیچ اظهار نظری در هیچ موردی بکنند چون دارند انور حال می کنند و فورا یک قلم برمی دارند و اسم انوری ها را خط می زنند.

آنهایی که رفته اند هی با شوق بیانیه ها را امضا می کنند و می خواهند خودشان را به جریان سیاسی کشوری که تویش نیستند بچسبانند.

آن هایی که مانده اند در حسرت بی. بی.سی بی .سانسور کلافه می شوند.

آنهایی که رفته اند هیچ سایت خبری را نمی خوانند.ربطی بهشان ندارد خبر کشور هایی که تویش هستند…

آنهایی که مانده اند می خواهند بروند.

آنهایی که رفته اند می خواهند بر گردند.

آنهایی که مانده اند از آن طرف مدینه فاضله می سازند.

آنهایی که رفته اند به کشورشان با حسرت فکر می کنند.

اما هم آنهایی که رفته اند و هم آنهایی که مانده اند در یک چیز مشترکند…

آنهایی که رفته اند احساس تنهایی می کنند. آنهایی که مانده اند هم احساس تنهایی می کنند

شماره 108-دانلود

شماره 108 سه نقطه را دانلود کنید : (برای دانلود روی گزینه مورد نظر کلیک کنید)

 

صفحه 1 

صفحه2 

صفحه3

صفحه4 

 

شماره ۱۰۸ سه نقطه با آثاری از: یاسر محبوب/سمیه احمدی/ مهدی ارجمند

 

فهرست مطالب شماره 108

سرمقاله/مهدی ارجمند

اینجا ایران است/یاسر محبوب

ستنو علمی انجمن زیست شناسی/سمیه احمدی

پشت صحنه فعالیت های علمی و فرهنگی دانشجویان/مهدی ارجمند 

فاطمه تا ابد فاطمه است/ دکتر علی شریعتی

اگر خواب بمانیم شاید اندلس تکرار شود(سرمقال۱۰۹)

اگر خواب بمانیم شاید اندلس تکرار شود

امیر مؤمنان علی(ع) فرمودند: «من نام عن عدوه انبهته المکاید.». کسی که در برابر دشمنش به خواب رود (از او غافل بماند) حیله های غافلگیرانه دشمن او را از خواب بیدار می کند.

این سخن اهمیت بحث دشمن شناسی و شناخت دشمن را می رساند.یعنی وظیفه یک بچه مسلمان شیعه این است که دشمن زمان خود را بشناسد و با حیله ها و نقشه های آنها آگاهی داشته باشد تا خود مورد هجوم و موثر از این حیله ها قرار نگیرد و حتی دیگران را از این توطئه ها آگاه سازد.

اما تا چند سال پیش هر گاه صحبت از تهاجم فرهنگی  و جنگ نرم دشمن در زمینه های گوناگون می شد،عده ای قد علم می کردند و فریاد می زدند که "اینها دچار توهم توطئه شده اند"  و "اینها همه را دشمن می ینند" و "عصر دشمنی تمام شده و اکنون باید به فکر یک حکومت جهانی واحد و بدون مرز بود" و از این حرف ها. اما اکنون با نمایان شدن المان های مختلفی از این تهاجمات دیگر حتی نمی توان منکر آن شد.

اکنون شاهد جامعه ای هستیم که هر روزه از طرق مختلف مورد هجوم فرهنگ های بیگانگان قرار می گیرد. دشمنانی که با القا فرهنگهای توخالی و پوچ  درصددند از طریق جنگ نرم ما را از فرهنگ اصیل و اسلام راستین خود دور سازند تا بتوانند راحت تر بر بدنه ی این نظام نفوذ کنند و در نهایت به اهداف جهانی خود برسند.

در حال حاضر وضعیت فرهنگی به خصوص در زمینه حجاب و عفاف درجامعه ی ما در شرایط مطلوبی نیست. عدم رعایت حریم زن و مرد به گونه‌ای شده است که افرادی که این حدود را رعایت کنند،‌ آدم‌های بی‌کلاس و کسانی که این حدود را رعایت نمی‌کنند با فرهنگ و باکلاس به حساب می‌آیند.

چه شده که یک جوان مسلمان شیعه برای خودنمایی و جلب توجه دیگران و دلایل دیگر حاضر می‌شود امر واجب الهی و پیام صریح قرآن را زیر پا بگذارد؟ چه شده که جوان مسلمان این گونه راحت فرمان خدا را نادیده می گیرد و جذب نسخه هایی می شود که دشمنان برای او پیچیده اند.

ناگهان ما را چه شد  که در جامعه ی اسلامی به جز نامی از اسلام باقی نماند و نماد ها ونمایه های اسلامی کم کم برای جوان مسلمان شیعی رنگ باخت،همان طور که در قرون وسطی در اندلس اتفاق افتاد.شاید اگر اندکی بیشتر دست بر دست بگذاریم  شاهد تکرار تلخ تاریخ در اندلس خواهیم بود.شاید زنگ خطر اندلس در دل تاریخ برایمان صدایی نداشته است و شاید غروب آفتاب اسلام در اندلس ما را از خواب بیدار نکرده است که دشمن اینگونه راحت به دلهای جوانان ما رسوخ می کند و برای او و زندگی او و خوردن و خوابیدن او و حتی نفس کشیدن و پوشیدن او  برنامه ریزی می کند.

از این رو است که امام علی(ع) تاکید می کند  کسی که در برابر دشمنش به خواب رود حیله های غافلگیرانه دشمن او را از خواب بیدار می کند.

اندلس:کشوری در دل اروپا که نزدیک به 800 سال حکومتی اسلامی داشت و در این سال‌ها از نظر علمی- فرهنگی، حتی از نظر شهرنشینی به رشد و شکوفایی قابل توجهی دست یافت،اما اکنون کشوری مسیحی است و صدای ناقوس کلیسا بر فراز گلدسته مسجد به جای نوای اذان موذن نواخته می‌شود.

در برابر علامت سوال بزرگی که در برابر غروب آفتاب اسلام در آندلس قرار دارد، 2 دلیل عمده مطرح است که عمده‌ترین آنها را گوستاو لوبون، مورخ، محقق و شرق‌شناس معتبر فرانسوی می‌نویسد: «دشمنان با انتشار فساد و رواج مشروبات الکلی و بی‌بند و باری و بالاخره بر اثر اختلافات میان زمامداران حکومت، بر مسلمانان چیره شدند و مسلمانان را به زور وادار به قبول دین مسیح کردند». کلیسا برای گسترش مسیحیت در این کشور اقدامات مختلفی انجام داد. در کتاب غروب آفتاب اسلام در آندلس آمده است: «وقف تاکستان‌های بزرگ و متعدد و توزیع مشروبات حاصل از آنها به شکل رایگان در میان جوانان مسلمان و تاسیس تفریحگاه‌های متنوع که خدمه و کارکنان آن همگی «زیبارویان مسیحی» بودند و... از سوی صاحبان کلیسا، همگی عواملی‌اند که موجب ضعف اراده در میان جوانان مسلمان شد. دلیران مسلمان که به هنگام فتح آندلس با چنان ایمانی می‌جنگیدند که نوشته‌اند، کشتی‌های خود را به آتش کشیدند تا دیگر راه بازگشتی نداشته باشند، اینک در آغوش دختران زیباروی مسیحی به ضعف نشسته‌اند». در این کشور اسلامی، مسیحیان قراردادهایى را با حاکمان مسلمان بستند و آزادانه به ایجاد تفرجگاه و مدرسه و انجام تجارت میان مسلمانان پرداختند؛ در مدارس خود به فرزندان مسلمان، افکار دینى مسیحیت را القا مى‏کردند و با به گردش درآوردن دختران زیباروى مسیحى در تفریحگاه‏ها، جوانان مسلمان را به آنجا مى‏کشاندند و با ترویج‏ خرید و فروش مشروبات الکلى، مردم مسلمان را از اعتقادات دینى خود تهی مى‏کردند و به این طریق فساد را در پیکره جامعه اسلامى رسوخ دادند و آن را از درون تهى کردند. بدین ترتیب بود که توان مقاومت را از آنان گرفتند.و وقتی توان مقاومت را از مسلمانان گرفتند بدون تردید با کمترین هزینه ای تصرف و سیطره برآنها نیز آسان خواهد شد.

راستی داستان سرزمین ما چه شباهتی با داستان اندلس دارد.

مصاحبه (شماره۱۰۸)

 پشت صحنه ی کارهای علمی فرهنگی دانشگاه چه می گذارد

دی ماه سال 88 بود که چند مصاحبه با فعالان علمی و فرهنگی دانشگاه انجام دادیم اما در همان زمان بود که نشریه سه نقطه درگیر مسائل مالی بود و  مدتی چاپ نشریه متوقف شد تا بالاخره پس از 2 ماه تعلیق از اسفند 88 مجدداً نشریه شروع به فعالیت کرد و تا این شماره هنوز فرصت چاپ چند مصاحبه ای که با چند تن از دانشجویان فعال در زمینه های علمی و فرهنگی صورت گرفت امکان پذیر نشد.

اما دانشجویان اهل کار دانشگاه که خودشان در میدان بوده اند از فعالیت ها و مشکلات و کارهایی که انجام داده اند می گویند.صحبت های این دانشجویان هم می تواند برای اساتید و مسئولان خواندنی باشد هم برای دانشجوها.

(مصاحبه ای با خانم فتحی مسئول وقت بسیج دانشجویی انجام شد که به علت تغییر مسئول مربوطه متاسفانه چاپ آن مصاحبه مقدور نبود.در همین جا از خانم فتحی به خاطر همکاری شان و همچنین فعالیتشان در این مدت تشکر می کنیم. )

چند سطر با فعالان علمی فرهنگی دانشگاه 

ادامه مطلب ...