چهارشنبه سوری(سهراب)

شور و حالی دارد/ عشق و شوقی خواهد/ و منم می خواهم کمی بازی بکنم/ کاش می شد بخرم / ولی اکنون که دگر مالی نیست /شب عید نزدیک است / پدرم هم بی پول / چاره ای باید جست / بهتر این نیست که دست ساز باشد؟ / قیمتش ارزان تر / سر صدایش بیشتر / شور و حالش افضل ...

چسب، کاغذ، باروت / سیخ کبریتی که در این نزدیکی است / و همه چیز حاضر / من تلاش خود را خواهم کرد / بیشتر از درس و کتاب / زود تر از باد بهار / فکر کنم حاضر شد / بهتر است که امتحانش بکنم / کبریت را باید برد / جور دیگر باید زد ... من نمی دانم که چرا می گویند / این مواد پر سوز است / نکند فکر کردی / من در این شعر بلایی سر خود می آرم / ولی دیدی که من سالم سالم هستم / شب روشن نزدیک است / همه عالم آتش / چه عجب جنگی بکنم من امشب ...

تق و تق ترقه / بوم و بوم نارنجک / فیس و فیس دینامیت / حال نوبت با من / بکشم این ضامن / دور خواهم شد از این بمب قوی / و دلی سیر بخندم بر افراد / این ترقه روشن / حال باید پرتابش بکنم / بین آن جمعیت / ...

چشم هایی معصوم / چهره ای چون مهتاب / دخترک را می گویم / که در آن جمعیت / شاد بود و خندان / قرنیه اش پاره / دیدگان دخترک پر خون است / دیدگان مادرش هم چون باران / کاش ماموری بود / که در آن نزدیکی / می گرفت این ها را / دکترش می گوید / عملی در پیش است / چشم ها را باید شست / جور دیگر باید دید ...  

صالحی

اخبار دانشگاه:

ü      راه اندازی اینترنت WIRELESS  توسط جناب آقای  مهندس امیری

ü      راه اندازی سایت دانشگاه پیام نور فیروز آباد به آدرس www.fpnu.ac.ir

ü      کافی نت دانشگاه مجهز به 4دستگاه کامپیوتر برای استفاده دانشجویان شد .

ü      ساخت 9عدد سرویس بهداشتی برای آقایان

ü      پارکینگ اساتید بازسازی مجدد شد.

ü      پارک کوچکی در کنار بوفه دانشگاه افتتاح گردید.

ü      راه اندازی تلویزیونها در راهروهای دانشگاه

ü      برگزاری جشن کوچکی به مناسبت میلاد پیامبر اسلام در دانشگاه به صرف شیرینی و شربت در روز پنجشنبه 22/12

شعر

نه سیب نه گندم است بین من و  تو

بین من و تو،گم است بین من و تو

این عشق که دیگران از آن می گویند

یک سوء تفاهم است بین من و تو

جلیل صفر بیگی

آن شب،شب آشناییم،یادت هست

گفتی تو به من کجایی ام،یادت هست

تا حرف زدم به لهجه ام خندیدی

ای دل ،دل روستایی ام یادت هست

خانم ...

گفتی که تبار عشقمان از نور است

دنیا به وصال ما دو تا مجبور است

دیروز پلاک عشق را گم کردیم

تقصیر تو بود،چشم عاشق شور است.

...

مصاحبه با یکی از دانشجویان فعال... 

اساس کار فرهنگی دانشجو است

عفت غیب اللهی دانشجوی ترم 4رشته فن آوری اطلاعات است او که تا کنون فعالیتهای زیادی را به انجام رسانده حافظ 6جزء از قران کریم می باشد و بانی تشکیل کلاسهای حفظ قران در پیام نور فیروز آباد است.یکی از اعضای انجمن IT   که اکنون بخاطر برگزاری کلاسهای زبان در دانشگاه مورد توجه ما قرار گرفته است.

دلیل اتخاذ چنین تصمیمی:

ترغیب و تشویق آقای اسدی(مسئول بخش فرهنگی) باعث شد تا ایشان این مهم را به انجام برسانند تا علاوه بر افزایش اطلاعات خود خدمتی هر چند اندک در حق هم دانشگاهیانشان  داشته باشند.

ساعات برگزاری کلاسها:

دو روز در هفته که هر جلسه یک ساعت ونیم به طول می انجامد. کلاسهایی در قالب مکالمه و اندکی گرامر که کتابهای اینتر چنج و اینترو منابع تدریس ایشان را تشکیل می دهند.

چگونگی تشکیل اولین جلسه:

اولین جلسه در حالی برگزار شد که 7نفر (5نفر خانم و 2نفر آقا)از آن استقبال کردند.

غیب اللهی در ادامه از استقبال بیشتر دانشجویان از کلاسها که یک ماه ونیم به طول می انجامد ودومین جلسه آن 20فروردین ماه سال آینده برگزار می شود اظهارامیدواری کردند.

چگونگی همکاری مسئولین دانشگاه با ایشان:

بیشترین هماهنگی ایشان با امور فرهنگی انجام شد و البته دیگر مسئولین نیز مانع راه ایشان نشدند.

کیفیت انجام امور فرهنگی در دانشگاه از نظرغیب اللهی:

از امکانات زیاد مرکز استان و کمی بودجه برای سایر مراکز گفتند و اینکه با وجود بودجه و اختیارات اندک همکاری خوبی با اینگونه دانشجویان فعال بعمل می آید.

اگرچه در آخر پس از دقت در انجمنها و فعالیتهای فرهنگی به این نتیجه رسیدند که دانشجویان از امکانات  هر چند اندکی که در اختیار آنان است استفاده بهینه نمی نمایند.

اساس کار فرهنگی:دانشجو یان یا مسئولین

پس از اینکه تلاش مسئولین را در حد خود قابل ستایش اعلام کرد ، اساس کار فرهنگی را در دستان توانمند دانشجو می داند.در صورتیکه کل فعالیتهای فرهنگی در دست عده ای اندک در چرخش است.

بزرگترین مشکل از دید او:

از نبود اینترنت اظهار تاسف کرد و عقیده ی ایشان اینگونه بود که اگر این مشکل مرتفع گردد دانشجویان با اطلاعات روز دنیا آشنایی بیشتری می یابند.(طی جلسه ای که سه نقطه با ریاست مرکز تشکیل داد از ایشان  نوید راه اندازی اینترنت دانشگاه را دریافت کرد)

در آخر:

 تشکر فراوان از مسئولین می نماید و خواستار حضور هر چه بیشتر دانشجویان در امور فرهنگی است.

سه نقطه نیز امیدوار به حضور پر رنگ تر دانشجویان در مسائل مربوط به خود و دانشگاه خود می باشد. 

سهرابی و دادی  پور

سال نو در فرهنگهای مختلف/محبوب

سال نو در فرهنگهای مختلف

منبع: travour

ترجمه: یاسر محبوب

 

مراسم سال نو در سیدنی استرالیا

 

سال نو در تایلند

تایلند یکی از پربازدیدترین کشورهای توریستی در دنیاست. خیل عظیم توریستها برای تجربه یک سفر رویایی به سمت تایلند میشتابند. در گوشه و کنار این کشور نقاط توریستی بسیاری دیده میشود که باید دید و بازدید کرد.

در تایلند مراسم سال نو با شکوه و صلابت خاصی در گوشه و کنار این کشور برگزار میشود. به صورت کلی، 3 نوع مراسم مختلف در این کشور برگزار میشود. سال نو چینی، سال نو غربی و سال نو تایلندی. مراسم سال نو چینی معمولا در ماه ژانویه برگزار میشود. در این مراسم، رستورانها و کافه ها با تعداد بسیار زیادی از چراغ ها و روبانها و بالون ها آذین بندی میشوند. به محض رسیدن زمان سال نو همه جا مراسم با شکوه آتش بازی مشاهده میشود. هنگام سال نو، در این کشور رژه باشکوهی برگزار میشود. همچنین مردم از معابد بازدید میکنند و به نمازگزاران هدیه میدهند. به علاوه هنگام مراسم سال نو چینی، مردم خانه هایشان را آذین بندی میکنند و برای دوستان و خویشاوندانشان لباس و پوشاک میخرند.

مراسم سال نو تایلندی در این کشور یکی از مراسم محبوب و جذاب است که معمولا طی هفته دوم ماه آوریل برگزار میشود. طی این مراسم مردم در خیابانها تجمع میکنند و روی یکدیگر آب میپاشند. در این روزها شما آدمهایی را میبینید که در خیابان گرد هم جمع شده اند و هر کدام با تفنگی آب پاش در دست، رهگذران را هدف قرار میدهند.

در قرن مدرنیته، مراسم سال نو غربی نیز در این کشور برگزار میشود. رستورانها، کافه ها و هتل ها به اجرای مراسم خاصی پرداخته غذاهای مخصوص میپزند. مردم نیز در خیابانها جمع میشوند تا از تماشای آتش بازی پرشکوه تایلندی ها لذت ببرند.

 

سال نو در آفریقای جنوبی

مراسم سال نو در آفریقای جنوبی پر از لذت، سرگرمی و اشتیاق است. آفریقای جنوبی یکی از بهترین مکان های ممکن برای برگزاری یک مراسم سال نو باشکوه است. میتوانید شور و شوق و اشتیاق را در چهره های مردم این کشور حتی یک ماه قبل از شروع مراسم سال نو ببینید. بومی ها با اشتیاق و شور عجیبی در انتظار شروع مراسم سال نو لحظه شماری میکنند. هنگام مراسم، زنگهای کلیسا به صدا در می آید و تفنگها شلیک میشود. مراسم دیگری که در سرتاسر دنیا از شهرت بسیاری برخوردار میباشد، کارناوال خنیاگر در کیپ تاون است. این مراسم بخاطر رژه رنگارنگش از شهرت بسیاری برخوردار است. رژه روندگان با لباسهای رنگی خاص خودشان همراه با آهنگ زیبای مارش در خیابانهای شهر رژه میروند و تماشاچیان را غرق در شور و شوق میکنند.

 

سال نو در ایتالیا

مراسم سال نو در ایتالیا بی شک آنقدر ارزشمند است که میتوان بخاطرش ماه ها زندگی در این کشور را تحمل کرد. جشنها و گردهم آیی ها و مراسم پر نشاط سال نو در ابتدای سال، مردم را برای شروعی پرانرژی آماده میکند. هنگاهی که از خیابانهای شهرهای ونیز، فلورانس، ناپل و ... میگذرید مراقب باشید، چرا که بر طبق یک رسم قدیمی در این کشور، مردم وسائل کهنه و قدیمیشان را از پنجره خانه هایشان به بیرون پرتاب میکنند. آنها با این کار نشان میدهند که آماده اند تا یک سال نو جدید را با تمام اتفاقات جدیدش شروع کنند.

 مراسم سال نو در لندن انگلیس

سال نو در ژاپن

سال نو در ژاپن از 31 دسامبر شروع شده و تا 3 ژانویه ادامه پیدا میکند. سال نو که در این کشور با عناوینی چون اوشوگاتسو یا شوگاتسو شناخته میشود و از مناسبتهای بسیار فرخنده ژاپنیهاست. سال نو در ژاپن با به صدا در آمدن ناقوسهای معبد بودهیست آغاز میشود. این ناقوسها 108 مرتبه به صدا در می آیند با این کار، ژاپنیها سال قدیم را پس میزنند و با شکوه و جلال به استقبال سال جدید میروند. افسانه ای سنتی در ژاپن مرسوم است که به روایت آن، 108 آرزوی درونی هر شخصی پاک میشود.

 

سال نو در اسپانیا

مردم اسپانیا، مراسم سال نو را بر اساس آداب و رسوم خود برگزار میکنند. خوردن 12 خوشه انگور، مراسم سال نو اسپانیایی ها را کاملا منحصر به فرد کرده است. مردم 12 خوشه انگور را آماده کرده و به محض فرا رسیدن لحظه سال نو، شروع به خوردن 12 خوشه انگور میکنند. 12 خوشه انگور سمبل 12 ماه سال است. این مراسم بوسیله یکی از پادشاهان اسپانیا قرن ها پیش رایج شد و امروزه همچنان با شور و نشاط خاصی اجرا میشود.