جلسه پرسش و پاسخ

در هفته ای که گذشت ، جلسه پرسش و پاسخی با مسئولین دانشگاه در محل سالن اجتماعات دانشگاه برگزار شد که ما هم از فرصت استفاده لازم رو کردیم و یه 13 تا سوال ناقابل برای ترکوندن جلسه طرح کردیم . هر چند مشکلات دانشگاه ما خیلی بیشتر از این 13 تا سوال پیش پا افتاده بود ولی خوب دیگه ، ما صلاح رو در این دیدیم که اول از سوال های راحت شروع کنیم تا برای جلسات بعد سوالات سختمون رو آماده کنیم ! این شما و این سوالات ما ! البته نیاز به توضیح نداره که ما برای اینکه خاطر کسی مکدر نشه راه حل سوالات خودمون رو هم در آخر میاریم تا هیچ جای گله و شکایتی نباشه !

* توجه : برای اینکه فردا پس فردا کسی دلخور نشه و نگه ما این حرف ها رو کی وکجا زدیم ؟! ما هم اینجا دقیقا کلام اساتید رو آوردیم و بعضی جاها توی یه پرانتز کوچولو یه توضیح دادیم تا هم گزارش کامل تر باشه و هم ما حرف اساتید رو ویرایش و تحریف نکرده باشیم .

س 1) 70 عدد ژتون به هیچ یک از اون 200 نفری که جلو نگهبانی صف کشیدن نمیرسه !

ج) {جواب این سوال رو آقای اجتماعی داد ! یعنی در جواب یکی از دوستان که گفته بود چرا ژتون برا پسرا کمه ؟} یه تعدا 70 تا داریم که به ترتیب اولویت میدن (منظور نگهبانی است) ، اوایل یه اشکالاتی به وجود آمد اما الان به ترتیب اولویت میدن . قبلا ارزاق (منظور برنج ، روغن ، گوشت یخ زده ، مرغ و ...) داشتیم و 150 تا 200 تا بدیم ولی این ترم ارزاق رو قطع کردن و بودجه میدن که در طول یه ترم باید غذا رو تامین کنیم . 10 میلیون میدن که ما حساب کردیم روزی 150 تا (منظور 150 عدد ژتون ناهار) بدیم در یک ماه کل سهمیه ما تموم میشه . پولی که ما میدیم 1900 تومانه (جناب آقای صفاری ، ریاست دانشگاه فرمودن که 2500 تومان بوده که با چانه زنی قیمت رو به 1900 رسوندن) ، پول شما 400 تومانه . ما سهمیه رو کم کردیم تا به شما برسه .

در تکمیل سخنان جناب آقای اجتماعی (معاونت دانشگاه مرکز فیروزآباد) جناب آقای صفاری (ریاست محترم دانشگاه چند دقیقه ای با تاخیر به جلسه رسیدن) فرمودند : چون خیلی ها بومی بودن و میرفتن خونه ما 150 تا میدادیم (منظور در ترم گذشته است) اما این ترم برای هر ترم 10 میلیون میدن . ما باید 3 روز در هفته بدیم (منظور ژتون ناهار) ولی ما نمیتونیم تبعیض بزاریم ؛ ما میتونیم 200 تا بدیم (منظور حتما 140 تا بوده !) ولی 3 روز در هفته .

س 2) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما یه وب سایت اختصاصی نداره ؟

ج) {توضیح اینکه از این سوال به بعد رو خود جناب آقای صفاری جوابگو بوده اند} هفته آینده شاهد هستیم . دیروز آقای همتی (یکی از کارمندان جدید دانشگاه که رشته تحصیلی ایشون هم کامپیوتر بوده) شیراز بوده و از هفته آینده کارهای سایت تموم میشه (منظور اینه که تو همین هفته سایت افتتاح میشه . (در ادامه ریاست محترم دانشگاه در مورد دریافت آخرین اطلاعات و اخبار از سایت دانشگاه صحبت به میان آوردند که نوید بخش پایان بی فروغی صفحات سنگین سایت قبلی بود !)

س 3) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما یه سردر اختصاصی نداره ؟

ج) این سوال ما هم هست ! ولی از قبلی ها باید می پرسیدیم که چرا 17 سال قبلی نداشته ؟! طی چند ماه دیگه قول میدهیم و هفته دیگه میذاریم برای مناقصه (طرح ساخت سردر منظور است) .

س 4) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما یه کارگاه کامپیوتر اختصاصی و خوب نداره ؟

ج) به مراتب از بعضی مراکز جلوتره (منظور مرکز فیروزآباد) ، من مراکزی رو می تونم معرفی کنم که بعد از 7 ، 8 ، 9 و 10 سال هنوز کارگاه کامپیوتر نداره .

س 5) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما یه عضو هیئت علمی مختص دانشجویان مدیریت نداره ؟

ج) ما درخواست دادیم که نداریم ولی دست ما نیست . اما پیشنهاد میدیم که چه کسی خوبه (منظور برای جذب شدن اساتید ممتاز به عنوان هیئت علمی).

س 6) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما یه خط اینترنت درست و درمون برای استفاده دانشجویان نداره ؟

ج) با تلاشی که داشتن فیبرنوری به مسافت 6 کیلومتر کشیده شده که انشاءا... شاهد کافی نت بهتری خواهید بود . ما 2 تا 3 تا کامپیوتر گذاشتیم که دوستان به شهر مراجعه نکنند (توضیح : همونجور که دانشجویان مرکز فیروزآباد میدونند ، دانشگاه ما یه کانکس 2 در 3 داره که 3 تا کامپیوتر رو برای رفاه حال دانشجویان به شبکه اینترنت دانشگاه وصل کردن و ساعتی 1000 تومان (همانند سایر کافی نت های شهر) از دانشجو ها میگیرن و خدمات به دانشجوهای عزیز ارائه میکنند . که مسلما بهتر از اینه که ما چند بار با این کمبود تاکسی بریم شهر و برگردیم تا یه انتخاب واحد بکنیم و یه حذف و اضافه کنیم !) .

س 7) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما یه کافی نت بدرد بخور نداره ؟

ج) (جواب سوال در قسمت بالا هویداست)

س 8) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، دانشگاه ما چند رشته درست و درمون مثل اقتصاد کشاورزی و زیست شناسی رو هم که داشت رو داره ازدست میده ؟

ج) رشته ای حذف نشده (!) بلکه 5 تا هم اضاف میشه (در دفترچه فراگیر امسال) ، (با عنوان های) : مهندسی آب و خاک ، مترجمی زبان انگلیسی ، کامپیوتر گرایش سخت افزار ، یکی از گرایش های صنایع دستی و زبان و ادبیات فارسی .

س 9) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما یه سرویس ایاب و ذهاب ثابت برای دانشجوها نداره ؟

ج) یه سری موانع قانونی در سطح شهرستان هست . در اساسنامه دانشگاه سرویس و غذا و خوابگاه نبوده . رسالت دانشگاه اینه که یه محیط غیر حضوری باشه (منظور دانشگاه های پیام نور) و بومی گزینی داشته باشه . حضور دانشجو ها پررنگ تر شده اما با توجه به اینکه جزو اساسنامه نبوده و از بد روزگار (دانشگاه) بعد از پلیس راه است و تاکسی هم زیاد نمیاد در شورای ترافیک تلاش کردیم و قرار شده 3 تا خط واحد به شهرداری فیروزآباد تعلق بگیره (توضیح اینکه شهرستان زیر 10000 نفر جمعیت داره و نمیتونه خط واحد اختصاصی داشته باشه) ، که امید داریم تا دهه فجر تحویل بشه . مصوب شده یه خط بین میدان گاز و پیام نور باشه و 30 تا تاکسی وَن میخوان بدن که 5تاش بصورت خطی بین میدان امام و دانشگاه باشه . (در ادامه توضیح دادن که بارها سرویس های دانشگاه رو تحدید کرده اند و قرار شده اگه جمعه ها عصر نیان همون شنبه صبح هم نیان) .

س 10) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما یه کتابخونه بدردبخور نداره ؟

ج) (متاسفانه و در کمال ناباوری و در حد آخر بی دقتی ما ، جناب رئیس از این سوال بسیار مهم گذشتن تا ما هنوز که هنوزه در کف یه کتابخونه با کلی کتاب بدردبخور بمونیم ! اونم وقتی که فضای کتابخونه رو داریم !))

س 11) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما در انتخاب استاد خوب دچار اشتباه میشه ؟

ج) تا حالا 43 تا استاد رو حذف و تعویض کردیم (توضیح اینکه اینجای بحث به علت شلوغی متوجه بقیه عرایض جناب رئیس نشدیم)

س 12) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما یه سالن ورزشی اختصاصی نداره ؟

ج) از اردیبهشت شروع به ساخت میشه .

س 13) چرا با گذشت 19 سال از قدمت دانشگاه مرکز فیروزآباد ، هنوز دانشگاه ما کمک نمیکنه صدمین شماره هفته نامه سه نقطه چاپ بشه ؟

ج) ما بارها اعلام آمادگی کردیم و گفتیم که هزینه رو تقبل می کنیم . شما پیگیری کنید و چاپ کنید . / (پایان 13 سوال ما برای صد و 13 اُمین شماره سه نقطه)

در اینجا بهتر میدونم جواب های خودمون و راه کار برای اون 13 تا سوال رو ننویسم یه کوچولو سوال های بقیه دوستان رو با جوابش بذاریم در ادامه مطالب .

س) آبسرد کن در کتابخانه یا سالن بالا یا پایین لازم است !

ج) قابل تامله . میتونیم این کارو بکنیم و هیچ مشکلی نیست .

س) لطفا دفعه دیگه پذیرایی کنید ؟

ج) چشم . دفعه دیگه پذیرایی هم میکنیم . (توضیح : علاوه بر اینکه جلسه با 1 ساعت و 30 دقیه تاخیر شروع شد و مسئولین به دلایلی حاضر نشدند برای 7 نفری که در ابتدا برای جواب گویی مسئولین به سوالاتشان آمده بودند حاضر به حضور در جلسه شوند و پس از تکمیل شدن سالن اجتماعات جلسه شروع شد ، در جلسه ، پذیرایی از مهمانان نیز به عمل نیامد که جای بسی تفکر دارد !)

س) در روز دانشجو توقع تبریک داشتیم ؟

ج) امسال چون مصادف شد با ایام سوگواری حضرت ابا عبدا... ، فقط به یک پارچه اکتفا کردیم . پارسال شربت و شیرینی هم داشتیم ، امسال به جاش یادواره شهدا رو گرفتیم (توضیح نمیدم چون میدونم جنگ جهانی بعدی شکل میگیره !)

س) روز دانشجو رو با یه پیامک هم تبریک نگفتید !

ج) بله ما میتونستیم یه تبریک از طریق پیامک بگیم .

و اما قبل از راه کار ها (!) باید به جرات گفت که ریاست فعلی دانشگاه (جناب آقای صفاری) نه تنها به گفته ما بلکه به گفته تمامی دانشجویان قدیمی تر دانشگاه که رنگ و رخ چندین رئیس رو بر صندلی ریاست دانشگاه دیده اند و همچنین کارمندان و سایر مسئولین دانشگاه ، یکی از فعال ترین و دلسوزترین مسئولینی بوده که مرکز فیروزآباد به چشم دیده است . اما وظیفه ما انعکاس سوالاتی بود که دانشجویان توقع داشتند مسئولین جوابگو باشند . و تنها نشریه دانشگاه از مسئولین جواب برخی را گرفت و برخی دیگر ماند تا بعد ها جا برای تفکر و تامل بماند .

راه کار 1) در اینکه بودجه دانشگاه برای تامین ناهار دانشجویان محدود است ما هیچ سخنی به میان نمی آوریم . و اما با یک حساب سر انگشتی و بدون احتساب روزهای تعطیل و برای 6 روز در هفته ، هر روز 70 عدد و به حسابی برای 4 ما دانشگاه به رقم بودجه مورد نیاز 12768000 تومان رسیدیم !

اما با کمی تفکر در بحث مطرح شده به تناقضاتی رسیدیم که جای فکر کردن دارد ! در طول هفته به جز دو روز در هفته که یک روز مرغ و روز دیگر چلو کباب است ! بقیه روز های هفته با عدس پلو و استانبولی پلو ، خورش قیمه و نوعی غذای دیگر که در خاطرمان نیست پر شده . به جز مرغ و کباب که در شهر هر پُرس آن 2500 تومان هزینه دارد بقیه پُرسی 1500 تومان قابل تهیه اند ! و نا گفته نماند که دانشگاه تنها 3 ماه از سال ( و شاید هم کمتر) ژتون ناهار برای هر ترم تحصیلی به دانشجویان میدهد ! با حسابی دیگر این رقم بدست آمد : 9240000 تومان . البته با همان قیمت های 2500 و 1500 تومانی و بدون احتساب روز های تعطیل رسمی و برای 6 روز در هفته هر روز 70 عدد و برای 3 ماه .

اگر آن تفاوت قیمت را هم حساب کنیم (2500 تومان بشود 1900 و حتی 1500 هم ثابت بماند) در قیمت جدید و برای همان تعداد روز داریم : 8232000 (!) . یعنی چیزی حدود 1768000 تومان تفاوت ! این تفاوت رو اگه برای غذای 1500 تومانی حساب کنیم اونوقت برای 16 روز هم اضافه میتونیم غذا برای 70 نفر داشته باشم ! بقیه حساب و کتاب ها رو میسپرم به خودتون و قضاوت اینکه آیا واقعا یک پرس غذای بی کیفیت که اسم استانبولی پلو یا عدس پلو با گوشت را روی آن گذاشته اند و هیچ رنگ و بویی نداره (!) ، ارزش خرج کردن بیت المال ، آنهم به میزان 1900 تومان برای هر پُرس را دارد یا نه !!!!!!!

راه کار 4) کارگاه کامپیوتر در حال حاضر 10 کامپیوتر داره که از این تعدا 4 تا تمام و کمال رو به راهه (!) . اما دو اتاق اونور تر (یعنی کارگاه جغرافیا) با اینکه هیچ نیازی به کامپیوتر های آنچنانی نداره ، ما شاهدیم که چند تا کامپیوتر سالم داره ! حالا این وسط تکلیف چیه اونم وقتی که دانشگاه ما قصد داره گرایش سخت افزار رو هم به جمع رشته های کامپیوتر اضاف کنه تا این رشته رو با 4 گرایش در صدر و کنار دست رشته کشاورزی قرار بده ؟!

از تعداد کامپیوتر های بدرد نخور کارگاه کامپیوتر با یه آپگرید (بروزرسانی) ساده با هزینه تقریبی 200000 تومان برای هر کامپیوتر (مادربرد 50000 تومان ، پردازشگر دو هسته ای amd 50000 تومان ، رم 2 گیگابایت 50000 تومان ، منبع تغزیه و درایو نوری 50000 تومان) میشه به اون 6 تا کامپیوتر بدرد نخور یه روح تازه داد و تا دو سال یا حتی بیشتر از این کامپیوتر ها استفاده کرد . هزینه تقریبی این کار چیزی کمتر از 1500000 تومانه که با این پول فقط میشه 3 تا کامپیوتر درست و درمون خرید ولی با استفاده ای که از کامپیوترهای دانشگاه میشه (برنامه نویسی و برنامه های نه چندان سنگین) با این هزینه 1200000 تومان نه تنها میشه در بیت المال صرفه جویی کرد بلکه میشه کلی به دانشجویان رشته کامپیوتر کمک کرد .

راه کار 5) به گفته یکی از مسئولین سازمان سنجش آموزش کشور ، وقتی یه دانشگاه عضو هیئت علمی تو یه رشته نداشته باشه ، اصلا نباید تو اون رشته دانشجو جذب کنه . پیشنهاد میکنیم یا یه فکری به حال عضو هیئت علمی برای این رشته ها بشه و یا اینکه درخواست بشه و دیگه تو این رشته ها اقدام به جذب دانشجو نشه تا بقیه پشت کنکوری های محترم طعم تلخ بی استادی و سردرگمی رو حس نکنند .

راه کار 6) وقتی اینترنت دانشگاه میخواست راه بیفته فکر میکردیم با نصب یک دستگاه اَکسِس پوینت ، دانشجو ها میتونن بدون دردسر از اینترنت بی سیم استفاده کنند . زهی خیال باطل ! اما به راستی سوالی که اینجا مطرح است این است که چند نفر از دانشجویان دسترسی به وسیله دیجیتالی دارند که بتوان با آن بصورت اتصال بی سیم به اینترنت متصل شد ؟ و سوال بعدی این است که آیا همه آنها با هم به دانشگاه می آیند و با هم به اینترنت آنهم بصورت بی سیم متصل میشوند که مسئولین میگویند بار اضافه بر روی پهنای باند اینترنت دانشگاه تحمیل میشود ؟ به راستی خرید یک دستگاه برای اتصال دانشجویان به فضای وب اینقدر هزینه بر است ؟ یاد حرفی از یکی از مسئولین فناوری اطلاعات یکی از همین ادارات شهرستان افتادم که میگفت : " دوست من ، ما چه شما به اینترنت دسترسی داشته باشید یا نه باید هزینه ماهانه آنرا بدهیم پس چه بهتر که شما نیز از اینترنت استفاده کنید !!!!!!!!" ؛ و نکته جالب در این حرف این است که آن اداره با یک خط 256 و چیزی قریب به 40 کارمند متصل به اینترنت ، پهنای باند کم نمی آورد و دانشگاه ما با یک خط 512 و تنها چیزی کمتر از 20 کارمند ..................... !

برای بقیه سوالات هم راه کار داریم اما به دلایل فنی ، اجتماعی ، توقیفی و امنیتی (!) از ادامه ارائه راه کارهایمان چشم پوشی کرده و میگذاریم مسئولین محترم خودشان راه کاری متناسب ارائه دهند (هر چند راه کار های ما نیز نقد بود تا راه کار) .



------------------------------------

توضیح جهت طراح محترم نشریه : همین یه متن رو آماده کردم . همین هم زیادی زیاده . کم اومد خبر کن !

یلدا می آید

"بنام خداوند زیبایی ها"

یلدا می آید خوب گوش هایت را باز کن صدای گام هایش را خواهی شنید . پنجره دلت را بگشا بگذار تا نسیم سرما هوای دلت را عوض کند . بگذار تا یلدا غبارهایی را که پاییز بر صفحه دلت نشانده است را پاک کند .

یلدا تنها دختر ایران در راه است و تو ماتی که چرا با آمدن یلدا پاییز پا به فرار می گذارد و چرا بعد از هزاران هزار ......... هنوز پاییز و یلدا قصد آشتی کردن ندارند .

از نگاه من یلدا می آید تا غرور هیچ برگ زردی زیر پاهای هیچ عابری خرد نشود . یلدا می آید تا دوباره به تو یادآوری کند که هیچ پاییزی ماندنی نیست حتی اگر ...

و تو از شوق آمدن یلدا در محفل گرم آدم های خانه ات بلندترین شب سال را جشن تولد دردانه ایران را به جشن می نشینی . اما هیچ با خودت لحظه ای اندیشیده ای که یلدا برای کودک 4 راه چگونه است وقتی که هیچ کدام از گل هایش به فروش نرفته ؟!

راستی هیچ فکر کرده ای اگر گل هایش به فروش نرود او بلندترین شب سال را چگونه صبح می کند ؟!

راستی یلدا برای کودک همسایه ی من که پنجره های خانه اش را باد تکان می دهد چگونه است ؟!

آیا او هم تولد یلدا را به جشن می نشیند ؟ آیا او هم از آمدن یلدا شاد می شود وقتی که باز هم مثل سال های قبل هندوانه های شب یلدا را زیر بغل عابران شهر می بیند ؟! و باز هم انارهای سرخ را در خواب .

یلدا برای من و تو بلند نیست وقتی که می خندیم ، وقتی که در جمع گرم آدم ها خانه سرما را حس نمی کنیم . یلدا برای کودک همسایه بلند است که رویای خوردن انار شب یلدا را با خود به خواب هایش می برد .

یلدا برای کودک چهار راه بلند است وقتی که شب از راه می رسد و گلها ....

یلدا در راه است .....

یادمان باشد در خانه های گرممان در فصل سرما یادی از دل بارانی کودک همسایه کنیم . یادمان باشد گل های گل فروش های کودک 4 راه را پژمرده نکنیم .

"یلدا مبارک"

نویسنده : نفیسه افخمی ؛ رشته حقوق

استاد شهادتت مبارک

 استاد عشق

دنیایی که اسلام برای مسلمین پیش بینی می کند بدون علم نمی شود به دست آورد.آیه «لیظهره علی الدین کله و لوکره المشرکون» که در چند جای قرآن تکرار شده یعنی غلبه ی فرهنگی بر همه ی دنیا و به دست گرفتن زمام هدایت همه مردم.هدایتی که به سمت نور و معنویت و تکامل الهی است.رسیدن به این هدف بزرگ جز با کسب علم امکان پذیر نیست. 

مقام معظم رهبری. 

 

راهت ادامه دارد، ای شهید ... 

............... 

شهید مجید شهریاری استاد فیزیک دانشگاه شهید بهشتی پس از شهید علیمحمدی دومین محقق جمهوری اسلامی ایران در سزامی است که به مقام رفیع شهادت نائل می شود.

 پس از تصویب عضویت ایران در پروژه سزامی توسط مجلس شورای اسلامی، نمایندگان و مشاوران جدید ایران در پروژه بین المللی سزامی با حکم وزیر علوم، تحقیقات و فناوری منصوب شده بودند که شهید دکتر مسعود علیمحمدی یکی از دو نماینده ایران در این شورا بود که در دی ماه سال گذشته در اثر بمبگذاری در خودرو در نزدیکی منزلش به مقام شهادت نائل آمد.

ایران در پروژه سزامی دو نماینده و دو مشاور دارد که هم اکنون دکتر بابک شکری نماینده ایران در سزامی است. دکتر جواد رحیقی و دکتر مجید شهریاری تا ساعاتی پیش دو مشاور ایران در سزامی بودند اما حدفاصل ساعت 7 تا 8 صبح روز ۸ آذر ۸۹ بود شهریاری نه تنها "سزامی" بلکه دانشگاه شهید بهشتی و جامعه علمی ایران را تنها گذاشت و مورد سوء قصد افرادی قرار گرفت که نمی خواهند ایران در صحنه علمی بین المللی بدرخشد.